page contents

بنتونیت عمرانی ویژه حفاری، تزریق و شمع کوبی

انواع بنتونیت های عمرانی ویژه حفاری

بنتونیت های عمرانی بر اساس مصرف آنها تقسیم بندی می شوند:

1- بنتونیت برای گل های معمولی حفاری

مقدار بنتونیتی است که بایستی به یک لیتر آب اضافه نمود تا گل حفاری با روان گرایی 40 ثانیه قیف مارش بدست آید. در واقع شاخص تعریف این نوع بنتونیت برمبنای حداکثر مقدار مصرف آن(برحسب گرم) در یک لیتر آب برای بدست آوردن دوغابی است که ویسکوزیته آن (قیف مارش) ، معادل40 ثانیه باشد.

2- بنتونیت های سیمانی

ویژگی های فنی این بنتونیت بگونه ای است که در برابرسیمان ایجاد سفت شدن بهتری نموده و ضمن تامین پایداری ، تشکیل ملاتی با حداقل جدا پذیری خواهد داد که ویسکوزیته ای برابر40ثانیه قیف مارش خواهد داشت برای ساخت چنین دوغاب سیمانی حداکثر بنتونیت ، مورد نیاز بوده تا بتوان با 200 گرم سیمان و یک لیتر آب به مخلوطی با ویسکوزیته40 ثانیه در آزمایش قیف مارش رسید.

3- بنتونیت برای آب شور

معمولا بنتونیت در مواجهه با آب دریا یا آب شور لخته می شود. در این خصوص نکات ذیل قابل ذکر است:
چنانچه میزان نمک در آب مصرفی کمتر از 5گرم در لیتر باشد با افزودن مقدار کمی بنتونیت اضافی می توان مشکل را حل نمود. در صورتیکه دوغاب بنتونیت با آب دریا تماس داشته باشد و از آب شیرین برای ساخت دوغاب استفاده شده باشد، مشخصات آن دچار تغییر می گردد. درصورتیکه از آب دریا برای گل حفاری (دوغاب بنتونیت) استفاده شود باید از مواد افزودنی پایدار کننده کلوئیدی استفاده شود. برای آب دریا بنتونیت مخصوصی نیز وجود دارد که در این حالت، میزان مصرف آن کاملا متفاوت است.

انواع گل حفاری ویژه اجرای دیواره ای آب بند و شمع های درجا ریز و چاه های عمیق

در کار های حفاری به سه حالت مختلف گل حفاری مورد استفاده قرار می گیرد:
1-گل حفاری سبک که وزن مخصوص آن برابر2/1-05/1 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.
2- گل حفاری معمولی که وزن مخصوص آن برابر45/1-2/1 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.
3- گل حفاری سنگین که وزن مخصوص آن برابر 2-45/1 کیلوگرم بر متر مکعب است.
حالت1 و 2 در کارهای معمولی اجرای دیواره ای آب بند و حالت 3 برای چاه های عمیق که در کارهای نفتی انجام می شود کاربرد پیدا می کند.

وزن مخصوص غلظت (گرانروی) PH،درصد ماسه در گل حفاری بنتونیت

وزن مخصوص گل حفاری بر حسب کیلوگرم بر متر مکعب در نظر گرفته شده و توسط آزمایشگاه اندازه گیری می شود، وزن مخصوص گل حفاری متناسب با شرایط لایه ها و محل حفاری ها تعیین می شود. برای مهار لایه های سست بایستی وزن مخصوص گل حفاری را افزایش داد که رقم مربوطه بین1.7-2.1 کیلوگرم در متر مکعب متغیر خواهد بود. بطور کلی در ساخت گل بنتونیت و کنترل گرانروی آن باید دو نکته مد نظر باشد اول اینکه حالت سیالیت گل از بین نرود و ثانیا پمپ دستگاه قادر به پمپاژ سیال مربوطه باشد.

گرانروی یا غلظت گل حفاری

اندازه گیری گرانروی یا غلظت گل حفاری از پارامترهای مهم کنترل عملیات است و بسادگی توسط قیف مارش (Marsh Funnel) تعیین می شود. ابعاد این قیف در پخش دهانه فوقانی152 میلی متر،قطر دهانه تحتانی(خروجی) بربر7/4 میلی متر،ارتفاع آن 305 میلیمتر و حجم کل آن5/1 لیتر است. ویسکوزیته گل حفاری در محدوده50-32 ثانیه باید باشد.

تعیین درصد ذرات ماسه ای

در حین حفاری پانل ها ذرات ماسه ای در گل حفاری افزایش یافته که موجب بروز مشکلات در گردش و پالایش گل می شود، لذا درصد ماسه باید در محدوده مشخصی قرار داشته باشد که با آزمایش تعیین درصد ماسه معین می گردد.

اندازه گیری PH گل حفاری

میزان اسیدی یا بازی بودن PH از دیگر پارامتر های گل حفاری است که بر روی گرانروی گل بنتونیتی اثر گذار است و گل حفاری باید به حالت قلیائی (بازی) باشد.

درصد تلفات آب

درصد تلفات آب از دیگر شاخص های گل حفاری است که مقدار آبی است که در حین سیرکولاسیون از گل جدا می گردد و مقدار آن باید محدود به مقدار معینی باشد.

خرید بنتونیت حفاری و تزریق و شمع کوبی

محصولات بنتونیت دارای کیفیت های مختلفی می باشند که این امر تاثیر قابل ملاحظه ای در عملیات حفاری خواهد داشت. لذا همواره استفاده از بنتونیت درجه یک توصیه و تاکید می شود. شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا با در اختیار داشتن معادن بنتونیت ، محصولات خود را با بالاترین کیفیت و ارزان ترین قیمت و به صورت ارسال مستقیم از درب کارخانه به دست مشتریان گرامی می رسد. برای ثبت سفارش خرید بنتونیت ویژه حفاری و تزریق با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.
فروشگاه اینترنتی