page contents

زئولیت ها در جیره غذایی دام و نقش آنها بر ویژگی های کود های آلی

زئولیت ها در جیره غذایی دام و نقش آنها بر ویژگی های کود های آلی

از مزایای استفاده از زئولیت ها در جیره حیوانات اهلی به عنوان مکمل غذایی، تاثیر مثبت زئولیت بر ویژگی های کود دامی است. از آنجایی که دام ها تقریبا کمتر از 35 درصد نیتروژن موجود در جیره خود را مصرف می کنند و مابقی آنها در مدفوع و ادرار به هدر می رود. می توان با اضافه کردن زئولیت به جیره غذایی موجب کاهش هدرروی ترکیبات نیتروژنی از فضولات دام شد که علاوه بر تاثیر مثبت بر حفظ توانایی کود دامی در حاصلخیزی خاک، در کاهش آلودگی های زیست محیطی نیز موثر است.

زئولیت در تولید کود حیوانی ارگانیک

در همین زمینه تحقیقی در کانادا نشان داده شده است که اگر 2/1 درصد زئولیت کلینوپتیلولیت به رژیم غذایی گاوهای پرواری افزوده شود، پس از انبار کردن کود به مدت 15 تا 30 روز ، اتلاف نیتروژن کود از مقدار متوسط 32 درصد در رژیم غذایی شاهد به 11 درصد در جیره حاوی زئولیت کاهش می یابد. همچنین نتایج نشان داد که نسبت نیتروژن به فسفر در کود حیواناتی که زئولیت دریافت کرده بودند متعادل تر می باشد که در مصرف بهینه کود دامی موثر است . در تحقیق دیگری نیز گزارش شده ترکیب 10 زئولیت کلینوپتیلولیت در غذای پرندگان موجب کاهش قابل توجه انتشار آمونیاک از فضولات آنها می شود.

ویژگی های کود حیوانی مناسب

ویژگی های فیزیکی کود نیز بر نگهداری، حمل و نقل و کاربرد آن در مزارع تاثیرگذار است. به نظر می رسد که بتوان از طریق افزودنی های خوراکی به رژیم غذایی دام ها، ویژگی های فیزیکی و ظاهری کود را تغییر داده و از این طریق پیامدهای زیست محیطی استفاده از کودهای کودهای آلی را به حداقل رساند. تعداد معدودی از پژوهش های علمی به معرفی ویژگی های فیزیکی مطلوب کودهای دامی پرداخته اند. برای مثا ویژگی های فیزیکی مرتبط با کاربرد کودهای دامی به میزان رطوبت کود، مقدار کل مواد جامد، اندازه ذرات و چسبندگی آن بستگی دارد. در همین موضوع گزارش شده است که فضولات دام هایی که از زئولیت تغذیه کرده اند، ذرات ریز بیشتری داشته و چسبندگی آن در مقایسه به نمونه شاهد کمتر بود که این ویژگی ها در تسهیل کاربرد کود در مزرعه موثر می باشد. بررسی های دیگر نشان داده است که با افزودن زئولیت کلینوپتیلولیت به رژیم غذایی، ماده خشک مدفوع دام بیشتر می شود. افزایش درصد ماده خشک مدفوع و متعاقبا کاهش رطوبت آن باعث جلوگیری از رشد میکروبی در مدفوع ، پاکیزه تر شدن محیط نگهداری وکاهش انتقال بیماری ها می شود که نتیجه آن بهبود سلامتی حیوان می باشد.

فروش زئولیت ویژه جیره غذایی دام

شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا با ارائه انواع دانه بندی زئولیت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زئولیت در ایران است. این شرکت با دارا بودن معادن زئولیت انواع محصولات زئولیت طبیعی را متناسب با درخواست مشتریان ارائه می کند. افزایش ظرفیت‌ تولید و بهره گیری از بالاترین تکنولوژی خردایش ، دانه بندی و بسته بندی زئولیت موجب شده محصولات این شرکت با کیفیت متمایز و قیمتی رقابتی به بازار عرضه شوند. برای ثبت سفارش خرید زئولیت طبیعی ویژه استفاده در جیره غذایی دام و استفاده در مرغداری ها در دانه بندی های آردی (مش)، کرامبل و حبه (پلت) با ما تماس بگیرید.
فروشگاه اینترنتی