page contents

زئولیت سختیگیر ویژه صنایع شوینده

زئولیت طبیعی چیست؟

زئوليتها، تركيبات طبيعي يا مصنوعي‌آلومينيم سيليكاتها مي باشند. ساختمان مولكولي زئوليت يك چهار وجهي با چهار اتم اكسيژن در حول يك اتم سيليس (SiO4) مي‌باشد و رئوس اين چهاروجهي‌ها با اشتراك گذاشتن اتم اكسيژن بهم متصل مي‌شوند تا واحدهاي ساختماني كوچك ثانويه را شكل دهند كه خود با اتصال به همديگر دامنه وسيعي از چند وجهي‌ها را تشكيل مي دهند. پس از شناسايي خواص فيزيك و شيميايي منحصر به فرد زئوليت توجه بسياري از محققين علوم مختلف به اين رشته جلب گرديد و طي 30 سال گذشته توسعه فوق‌العاده‌اي در زمينه علوم مختلف پديد آمد. ساختمان و تركيب شيميايي زئوليتهاي طبيعي، زئولیت را منبع بالقوه مهمي در زمينه‌هاي كاربردي و تحقيقاتي مختلفي از جمله استفاده در صنعت تولید مواد شوینده نموده است.

زئولیت طبیعی در تولید مواد شوینده

امروزه در مقیاس وسیعی از زئولیت ها به عنوان جایگزین فسفات ها در صنایع شوینده برای گرفتن سختی آب که ناشی از کاتیون های کلسیم و منیزیم است، استفاده می شود. زئوليتها توانايي حذف يونهاي كلسيم از محلول آب شستشو را دارند و به دليل سطح جذب زياد، ذرات پخش شده را به دام مي‌اندازد و مانع نشست مجدد آنها روي پارچه مي شوند. پاک کننده ها در آب های سخت تشکیل رسوب داده و کف نمی کنند و قدرت پاک کنندگی خود را از دست می دهند. استفاده از تری پلی فسفات ها به این منظور موجب رشد جلبک ها در صنایع تصفیه فاضلاب ها می شود که مسدود شدن آبراهه ها و کم شدن اکسیژن آب از نتایج آن است. استفاده از زئولیت ها علاوه بر اینکه باعث رفع این مشکل می شود هیچ لطمه ای به محیط زیست وارد نمی کند. با توجه به این موارد زئولیت ها جایگزین مناسبی برای این مواد هستند.

زئولیت مصنوعی در تولید مواد شوینده

تولید کنندگان زئولیت شوینده به منظور ارتقای سطح استانداردهای عملکرد و تحقیق و توسعه انواع جدیدی از زئولیت ها را تولید کردند. این شامل زئولیت های مصنوعی نوع P ، X و AX می باشد که اخیرا به بازار عرضه شده است. زئولیت های مصنوعی به عنوان جایگزین فسفات در مواد شوینده به دلایل محیط زیستی طراحی شده است بطوریکه افزایش میزان مصرف مواد شوینده و تغییر فناوری های شستشو موجب استفاده بیشتر از این محصول شده است. به طور خاص روند استفاده از مواد شوینده فشرده سبب افزایش تقاضا برای سیستم های با ظرفیت جذب بالا بخصوص سورفاکتنت ها شده است. زئولیت مصنوعی نوع A تقریباً 20 سال پیش معرفی شده است و به عنوان یک حامل خوب برای سورفکتانتها بوده که در دهه 90 پیشرفت کرده است و به ساخت مواد شوینده فشرده و سوپر کمپکت منجر شده است.

مزایای زئولیت مصنوعی شوینده

انتخاب زئوليت به عنوان جايگزين فسفاتها به دو خاصيت اساسي متكي مي باشد اول ظرفيت تعويض يوني بالا حتي در آب سرد و دوم سرعت جايگزيني بالا كه بتواند يونهايي مانند كلسيم را به سرعت اسير كند. در ميان زئوليتهاي سنتز شده انواع A و P و X مشخص شده است كه زئوليت A به فرم سديم (NaA) نسبت به كاتيون كلسيم گزينش پذيري بسيار خوبي دارد ولي نسبت به منيزيم چندان مؤثر نيست در حاليكه زئوليت X تبادل با يون منيزيم را به سرعت و به خوبي انجام مي دهد. بنابراين استفاده از مخلوط اين دو زئوليت بسيار مؤثر خواهد بود.

فروش زئولیت طبیعی ویژه مواد شوینده

تعداد صنایع شستشو به سرعت در حال افزایش است که بر مقدار مصرف مواد شوینده در فرایند شستشو تاثیر می گذارد. شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا با ارائه انواع دانه بندی زئولیت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زئولیت در ایران است. این شرکت با دارا بودن معادن زئولیت انواع محصولات زئولیت طبیعی را متناسب با درخواست مشتریان ارائه می کند. این شرکت امکان خرید اینترنتی زئولیت را برای سهولت دسترسی مشتریان گرامی راه اندازی نموده است. برای استعلام قیمت و ثبت سفارش خرید زئولیت طبیعی شوینده با کارشناسان ما تماس بگیرید.
فروشگاه اینترنتی