page contents

مصالح دانه ای سبک وزن (پوکه معدنی)

انواع مصالح دانه ای سبک وزن

مصالح دانه ای سبک وزن مواد سنگی طبیعی، پوکه معدنی و محصولات جانبی فرایند های تولید هستند که به صورت پرکننده های حجیم در بتن ساختمان های سبک وزن، واحد های بتن بنایی، محصولات ساختمانی، بتن آماده، مواد پوشش دهنده بتن، مصالح دانه ای گچی و پر کننده ی عایق، مورد استفاده قرار میگیرند. مصالح دانه ای سبک وزن همچنین در پوشش های دیوار معماری، سقف های معلق، پر کننده ی سبک وزن ساختمانی، آماده سازهای خاک و در مصارف کشاورزی استفاده می شود.
مصالح دانه ای سبک وزن به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:
مواد مصالح دانه ای سبک وزن طبیعی(پوکه معدنی) : از خرد کردن و دانه بندی مواد سنگی طبیعی از قبیل پومیس، اسکوریا، توف، برش، سنگ پا و خاکستر آتشفشانی تهیه می شود.
مصالح دانه ای مصنوعی سبک وزن ساختمانی: با انجام فراوری و پخت شیل، رس یا اسلیت (پلمه سنگ) در کوره های دورانی یا بر روی شبکه ی متحرک ماشین های کلوخه سازی ساخته می شوند.
مصالح دانه ای سبک وزن محصول جانبی: با خرد کردن و دانه بندی سر باره ی فومی و دانه ای، خاکسترهای آلی و خرده کک تهیه می شود.
مصالح دانه ای مصنوعی فوق سبک وزن عایق کننده: از فرایند پختن سنگ های ورمیکولیت و پرلیت خرد شده به دست می آیند.

مصالح دانه ای سبک وزن ساختمانی (پوکه معدنی)

مصالح دانه ای سبک وزن طبیعی و مصنوعی و مناسب برای استفاده در ساختمان ها باید دارای ویژگی های چگالی پایین و مقاومت مناسبی باشند. این مصالح در ساخت انواع بتن، از قبیل بتن سیمان پرتلند یا بتن بنایی در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. بافت متخلخل ولی نسبتا ناتراوا نه تنها باعث کم وزنی این مصالح می شود، بلکه آن ها را عایق کننده های صوتی و گرمایی نیز می کند. این مصالح سبب کاهش وزن در بتن شده و به عنوان پرکننده در کف و بام به کار می رود.
خواص دیگر مصالح دانه ای سبک وزن ساختمانی (پوکه معدنی)
• جذب کم آب
• مقاومت در برابر انجماد و ذوب شدن
• ویژگی های انقباض پایین و حداقل انبساط گرمایی
• اتصال خوب با سیمان
• خنثی بودن شیمیایی
• خواص کشسانی خوب
• مقاومت در برابر سایش

مصالح دانه ای فوق سبک وزن پرلیت و ورمیکولیت

پرلیت و ورمیکولیت در اکثر کاربرد ها به شکل منبسط شده مورد استفاده قرار میگیرد. پولک های کنسانتره ی ورمیکولیت از نظر ظاهر مانند میکا بوده و دارای مولکولهای آب در ساختار درونی خود می باشند. رنگ پولک های خام در محدوده ی سیاه و سایه رنگ های قهوه ای تا زرد، قرار میگیرد و در حین انبساط به طلایی یا برنجی تغییر میکند. ماده سبک وزن حاصله از نظر شیمیایی خنثی، مقاوم در برابر حریق و بی بو است. ورمیکولیت عایق گرمایی خوبی در گچ و بتن سبک وزن فراهم میکند. شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا انواع دانه بندی های پرلیت و ورمیکولیت ساختمانی را به منظور استفاده به عنوان پرکننده ریز در ساخت بتن های سبک، دیوارهای جداکننده پیش ساخته غیرباربر و تولید بتن عایق در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

کانی های دیگر به عنوان مصالح دانه ای سبک وزن

محصولات آلی از قبیل سبوس برنج، کاه و تورب (زغال سنگ) در گذشته به صورت مصالح دانه ای سبک وزن مورد استفاده قرار گرفته اند. زغال سنگ های نیمه سوخته در تولید خاکستر، سهم دارند. احتراق باطله ی شهری خاکستر تولید میکند ( تمام مواد جامدی که در کوره به صورت نسوخته باقی میمانند نظیر فلزات سرگردان، پلاستیک ها، شیشه، سنگ ها، و خاک ها). سوزاندن باطله ی شهری، باقی مانده ای به جا میگذارد که منبع کوچکی از مصالح دانه ای سبک وزن محسوب میشود. فرایند هایی جهت تبدیل باطله جامد و فاضلاب شهری، به مصالح دانه ای سبک وزن توسعه یافته اند. در این فرایند ها باطله جامعه شهری به صورت پودر (مواد قابل بازیافت و بیش از اندازه بزرگ جدا میشود) با مخلوطی از رس آسیا شده و باطله بی خطر مایع (لجن فاضلاب) جهت تشکیل گندله ترکیب میگردد.
گندله در کوره تحت فرایند سه مرحله قرار می گیرد :
در مرحله اول: گندله تحت عمل حرارت، جهت خارج کردن گاز های قابل احتراق، فرایند میشود. این گاز ها باعث میگردند، گندله به مصالح دانه ای سبک وزن تبدیل شود.
در مرحله دوم: اکسایش،اکثر کربن گندله را جدا میکند، خاصیت سبک وزنی مصالح دانه ای را تقویت نموده و مقداری از احتیاجات انرژی فرایند را نیز فراهم میکند.
در مرحله سوم: گندله شیشه ای می شود.
فروشگاه اینترنتی