page contents

پوشش ضد حریق ورمیکولیتی

پوشش های ضد حریق

برای پیشگیری از خسارات سنگین در هنگام بروز حریق و آتش سوزی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و ... علاوه بر روش های فعال مانند سیستم های اطفاء حریق، دو نوع پوشش جهت کاهش میزان انتقال حرارت به سازه های فلزی و بتنی و در نتیجه به تاخیر افتادن تخریب سازه تحت بار وجود دارد. رنگ های ساخته شده بر پایه رزین های آلی متورم شونده تا درجه حرارت های حدود 1000 درجه سانتیگراد و مدت زمان های طولانی کوتاه تا متوسط و پوشش های ساخته شده بر پایه مواد معدنی به ویژه پرلیت و ورمیکولیت برای درجه حرارت های بالای 1000 درجه سانتیگراد و مدت زمان طولانی تر حریق مناسب می باشند. این مواد معدنی به صورت دوغاب و توسط فشار هوا بر روی سازه ها شاتکریت (پاشیده) می شوند و توانایی ایجاد مقاومت در حدود چهار ساعت در مقابل حریق های هیدروکربنی را دارند.

مواد تشکیل دهنده پوشش ضد حریق

پوشش های ضد حریق معمولاً از ورمیکولیت، پرلیت، سیمان پرتلند، کربنات کلسیم، مونت موریلونیت و گچ تشکیل می شوند. نقش اصلی گروه های تشکیل دهنده پوشش های ضد حریق به صورت زیر است:
ورمیکولیت یا پرلیت: عایق، ضد حریق، حجم دهنده، سبک کننده
سیمان پرتلند: ایجاد استحکام
کربنات کلسیم: حجم دهنده و سبک کننده
میکا: به علت استحکام بالا در ترکیب با سیمان نقش سنگ دانه ها و ماسه را در بتن ایفا می کند و باعث استحکام نهایی بتن می شود.
مونت موریلونیت: با افزایش دما منبسط می شود و نقش افزایش مقاومت و استحکام در دماهای بالا را دارد.
گچ: گیرش اولیه سریع ملات پس از شاتکریت بر روی سازه

افزودنی های پوشش ضد حریق

در ترکیبات پوشش های ضد حریق از برخی مواد آلی به عنوان افزودنی به ترکیب استفاده می شود تا برخی خواص جهت بهبود کیفیت یا آسانتر شدن استفاده در عمل به دست آید. مقادیر این مواد معمولاً دارای مقادیر استاندارد و مشخصی است که با توجه به ماده منتخب یا انتخاب جایگزینی برای آنها طبق دستورالعمل تعیین می شوند.
لاتکس : به منظور چسبیدن و گیرش اولیه ملات به سازه فلزی در اولین پاشش به میزان 4 لیتر در 20 کیلوگرم ملات استفاده می شود.
تیلوز: به عنوان چسب و به میزان 0.5 درصد در ترکیب استفاده می شود.
هواساز: با ایجاد حباب های ریز و یکنواخت به میزان 0.05-0.01 درصد مقدار دانسیته و ضریب هدایت حرارتی کاهش می یابد.

طرح اختلاط پوشش ضد حریق

در تحقیقی که توسط کیهانی و همکاران به منظور تعیین فرمولاسیون ساخت و بهینه سازی اجزا تشکیل دهنده پوشش های محافظ معدنی ساخته شده از ترکیبات ورمیکولیت و میکا به منظور ضد حریق کردن سازه های فلزی واحد های شیمیایی و پتروشیمی انجام شد مقدار درصد وزنی هریک از ترکیبات تشکیل دهنده به صورت ورمیکولیت (25-23%) ، میکا (25-23%)، مونت موریلونیت (9-7%) گچ (4%)، سیمان (23-21%)، کربنات کلسیم (18%) تعیین شد.
فروشگاه اینترنتی