page contents

بنتونیت چاه ارت

بنتونیت

بنتونیت یک ماده معدنی طبیعی از خانواده آلومینوسیلیکات ها است که کانی غالب آن در نوع مرغوب بنتونیت، مونت موریلونیت است. بنتونیت سدیم دارای اندازه ذرات بسیار ریز (کمتر از 0.02 میکرون) که دارای سطح تماس بسیار بالا (800 مترمربع بر گرم) بوده و قابلیت جذب آب تا 5 برابر وزن اولیه خود و افزایش حجم تا 13 برابر حجم خشک اولیه را دارد. همچنین این ماده وقتی به 6 برابر حجم اولیه خود می رسد به صورت لزج و غلیظ درآمده و نه تنها شکل خود را نگه می دارد بلکه در صورت تماس با هر سطحی، به آن می چسبد و در نتیجه می تواند هم مشکل تراکم خاک و هم چسبندگی و اتصال لازم را حل کند. خاک بنتونیت زمانی که هیدراته می شود به صورت شیمیایی می تواند آب را در داخل خود نگه داشته و به عنوان یه عامل خشک کننده، آب و رطوبت اطراف را با خاصیت مکشی خود جذب کند. در اثر تماس بنتونیت با نور خورشید سطح بیرونی آن خشک شده و از خروج رطوبت از قسمت های داخلی آن جلوگیری می کند. این ماده رسی نیاز به مواد افزودنی ندارد و فاقد خاصیت خورندگی بوده و خواص آن برای سالیان متمادی ثابت می ماند.

ارتینگ

امروزه ارتینگ یکی از مهمترین مباحث در اکثر صنایع ازجمله نفت، گاز، پتروشیمی، ساختمان سازی و مخابرات به شمار می آید. درحال حاضر نیاز به سیستم زمین در کلیه شبکه های کامپیوتری، پست های برق، تابلوهای برق، ماشین آلات صنعتی، دکل های مخابراتی و رادیویی و کلیه دستگاه های ابزاردقیق و حتی دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی خانگی مبرم بوده و بسیاری از فروشندگان محصولات فوق، سیستم های خود را بدون داشتن ارتینگ مطمئن، گارانتی و حتی راه اندازی نمی نمایند.
به منظور توزیع برق، روشنایی و دکل های مخابراتی در برج های بلند از آنتن استفاده می شود. هرکدام از این آنتن ها بصورت مجزار روی یک پایه بنتی مسلح و یا تمام پایه های آنتن روی یک پایه بتنی قرار می گیرند. ارتباط این آنتن ها با زمین (ارت) با استفاده از میله ها یا نوارهای ارت انجام می شود.

بنتونیت چاه ارت

مجهز بودن تاسیسات و ساختمان ها به سیستم ارتینگ مطمئن و پایدار کمک به سزایی به عملکرد صحیح دستگاه های الکترونیکی و الکتریکی می نماید و از خرابی های ناشی از اضافه ولتاژهای الکترواستاتیک، جریان های اضافی، ولتاژهای ضربه ناشی از صاعقه، میدان مغناطیسی و سوئیچینگ پست های برق تا حد بسیار زیادی جلوگیری می نماید.
بنتونیت چاه ارت در 300% رطوبت (وزن آب به وزن بنتونیت) دارای مقاومتی در حدود 2 اهم بوده که به دلیل تشکیل الکترولیت ناشی از افزودن آب است. آبی که به صورت شیمیایی در بنتونیت نگهداری می شود اجازه می دهد تا اکسید کلسیم و اکسید منیزیم و دیگر نمک های معدنی موجود در آن یونیزه شده و با PH حدود 8.5 تا 10.5 تشکیل یک الکترولیت قوی را بدهد.
بنتونیت با توجه به خواص فوق به عنوان یک الکترولیت بهینه انتخاب می شود. گرچه مواد دیگری نظیر مارکونیت و ... قابلیت هایی دارند لیکن به علت رعایت مسائل ایمنی هنگام مصرف در کار و قیمت بالا در قیاس با بنتونیت در جایگاه پایین تری قرار دارند. از طرفی دانه بندی فوق العاده ریز و خاصیت تورمی شدید آن در اثر تورم ناشی از آبگیری، تمامی خلل و فرج موجود میان دانه های خود را پر کرده و به تمام سطوح اطراف نیز فشرده می شود و همین موضوع یکی از دلایل پایین بودن مقاومت الکتریکی چاه ارت بنتونیتی است.

بنتونیت چاه ارت یا زغال و نمک

باتوجه به نتایج تحقیقات و تجربیات در سیستم های توزیع برق در خصوص روش های بهینه سازی اتصال زمین، افزودن نمک به خاک ها از ساده ترین و رایج ترین روش ها بوده که در کوتاه مدت مشکل مقاومت زمین را رفع می کند ولی به دلیل خاصیت خورندگی خیلی بالای نمک، پس از مدت کوتاهی الکترودها و اتصالات مربوطه به طور کامل از بین رفته و بایستی با صرف هزینه های اضافی مکرر اقدام به تعویض الکترودها نمود و نیز بر اثر بارندگی های سالیانه پس از مدتی این نمک ها نیز شسته شده و به لایه های زیرین منتقل گشته و مقاومت زمین مجددا افزایش می یابد.
بنتونیت چاه ارت نیاز به کوبیدن ندارد و در نتیجه اجرای آن آسان است و مقاومت حاصل از آن بر خلاف مخلوط زغال و نمک، وابسته به چگونگی اجرا دقت در کوبیدن نیست و با توجه به خواص فوق و موارد ذیل و همچنین قیمت مناسب آن در مقایسه با مخلوط زغال و نمک و مشکلات ناشی از استفاده از زغال و نمک، بنتونیت به عنوان یک الکترولیت مناسب معرفی می گردد.

نکات اجرایی در استفاده بنتونیت چاه ارت

کاهش مقاومت حاصل از تجهیزات چاه ارت با بنتونیت به تدریج از یک تا 15 روز (گاها 30 روز) حاصل می شود لذا از کارشناسان محترم درخواست می گردد به منظور رسیدن به اهماژ مناسب و جلوگیری از تاخیر در تحویل پروژه (با حفظ ایمنی لازم و جلوگیری از سرقت سیم و کابل مسی)، اجرای چاه ارت را در اولویت قرار دهند.
بنتونیت اکتیو شامل ترکیبات مختلف ازجمله اکسید آلومینیوم و کربنات سدیم و فلدسپات بوده و به دلیل جذب رطوبت بالا باعث کاهش مقاومت می شود و به هیچ وجه همراه آن نباید از خاک زغال و نمک استفاده شود. برای تهیه دوغاب بنتونیت بایستی حتما پودر بنتونیت را به تناوب در آب ریخته و حل نمود تا دوغاب حاصله همگن و یکنواخت گردد.

فروش بنتونیت چاه ارت

شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا بنتونیت ویژه چاه ارت را با کیفیت ممتاز و میکرونیزه و با قیمت رقابتی به مشتریان عزیز ارائه می نماید. محصول بنتونیت چاه ارت شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا به دلیل مقاومت مخصوص بسیار پایین، بالا بودن PH، چسبندگی فوق العاده آن و خاصیت ضدخوردگی آن؛ کارایی سیستم زمین را به میزان قابل توجهی افزایش داده و موجب ارتقای عملکرد و طول عمر آن می شود. برای ثبت سفارش خرید بنتونیت ارت با کارشناسان ما تماس بگیرید.
فروشگاه اینترنتی