page contents

پودرهای ویژه استفاده در گل حفاری

سنگ آهک (کربنات کلسیم) ویژه گل حفاری

سنگ آهک یا کربنات کلسیم (CaCO3)، دارای گرانی ویژه ی 2.7 و سختی موس 3 است. کربنات کلسیم، چون کیک فیلتر حاصله با فراوری با اسید هیدروکلریک، به آسانی برداشته می شود، اغلب به عنوان ماده ی وزن افزا در گل حفاری به کار می رود. کربنات کلسیم در گل های روغنی، آسان تر از باریت پخش می شوند. گرانی ویژه پایین سنگ آهک، حداکثر چگالی گل حفاری را به حدود lb/gal 12 محدود می کند. کربنات کلسیم، به صورت درجات دانه ریز، متوسط و درشت، موجود می باشد و عمدتا به عنوان عامل پل ساز در سیالات تکمیل آب پایه و نفت پایه سیال گل حفاری مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر میکا مسکوویت در سیال گل حفاری

مسکوویت (OH2) (KA12 (A1Si3O10) در سیالات حفاری، کانی میکای ترجیحی، می باشد و دارای گرانی ویژه ی 2.7 تا 3.1 و سختی موس 2 تا 2.5، می باشد. مسکوویت، انعطاف پذیر است، در اسید ها غیرقابل حل می باشد و عمدتا برای کاهش هرزروی گل حفاری مورد استفاده قرار می گیرد.

پرلیت ویژه کنترل هرزروی گل حفاری

پرلیت، شیشه ی آتشفشانی آب دار است که با حرارت، بسیار منبسط می شود. پرلیت منبسط شده، برای کنترل هرزروی گل حفاری، مورد استفاده قرار می گیرد.

هماتیت ویژه گل حفاری

هماتیت (Fe2O3)، دارای گرانی ویژه ی 5 تا 5.25 و سختی موس 5.5 تا 6 می باشد. در سال های 1980، کمبود جهانی باریت، به کاربرد هماتیت به عنوان عامل وزن افزا در سیالات حفاری، منجر شد. آنگاه به اثبات رسید که هماتیت، هرزروی مایع حاصل از فیلتر و ضخامت کیک فیلتر را افزایش می دهد. این مشکل با اعتراضات کارگران دکل حفاری، به علت رنگی شدن پوست و لباس، همراه بود؛ به همین علت مصرف هماتیت به عنوان عامل وزن افزا در گل حفاری کاهش یافت. علاوه بر این، هماتیت نسبت به مته های حفاری، رشته لوله های حفاری و اجزای پمپ در مقایسه با باریت، ساینده تر است.
فروشگاه اینترنتی