page contents

مقابله با خشکسالی و کم آبی

اصول مقابله با خشکسالی و کم آبی در باغات تازه احداث شده

در این خصوص باید قبل از احداث باغ مطالعات کافی در زمینه های مختلف به خصوص در مناطق خشک و کم آب صورت گیرد تا اگر قرار است باغی احداث شود این باغ با رعایت تمام اصول فنی و علمی احداث شود و گونه هایی از درختان میوه کشت شود تا در بحران های کم آبی درختان دچار مشکل نشوند و یا کمتر صدمه ببینند در اینجا به برخی از این نکات اشاره می شود:
1- انتخاب منطقه و مکان یابی صحیح برای احداث باغ- در این زمینه باید مطالعاتی در مورد وضعیت منابع آب و هیدرولوژی منطقه، وضعیت خاک، آب و هوا و اقلیم منطقه پیشنهادی برای احداث باغ صورت گیرد تا در صورتی که شرایط لازم برای احداث باغ در آن منطقه فراهم شود و امکان احداث باغ وجود دارد مطالعات بعدی صورت گیرد.
2- انتخاب نوع گونه گیاه براساس شرایط اقلیمی، آب و هوا و خاک منطقه (انتخاب ارقام و پایه های مقاوم به خشکی و کم آبی) چون هریک از گونه های گیاهی نیازهای اکولوژیکی خاصی دارند و از نظر مقاومت به خشکی و کم آبی درجه تحمل متفاوتی دارند بنابراین باید برای احداث باغ از نیازهای اکولوژیکی و به خصوص نیاز آبی گونه های گیاهی پیشنهادی برای منطقه مورد نظر اطلاعات کافی در دست باشد. تا گونه گیاهی مناسبی با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر آن منطقه انتخاب شود که بازدهی اقتصادی داشته باشد. به عبارت دیگر اگر منطقه خشک و کم آب است باید گونه های گیاهی مقاوم به خشکی با نیاز آبی کم نظیر، بادام، پسته، انجیر، مو، سنجد و ... انتخاب شود و یا در درختان پیوندی از پایه های مقاوم به خشکی مانند پایه بادام تلخ، آلوچه، بادام وحشی، پایه MM111 و پایه های اصلاح شده مقاوم به خشکی استفاده شود.
3- طراحی و احداث باغ با اصول نوین باغداری از نظر شیب و جهت های کاشت درختان برای مقابله با خشکسالی
4- تهیه کردن زمین محل احداث باغ و چاله های محل غرس درختان به طور صحیح با افزایش عمق خاک و اضافه کردن خاکهای سبک و متخلخل نظیر پرلیت و ورمیکولیت برای بالا بردن قدرت حفظ رطوبت خاک در طویل المدت
5- استفاده از روش های مناسب آبیاری تحت فشار با توجه به شرایط اقلیمی و خاکی منطقه در جهت صرفه جویی در مصرف آب و بالا بردن بهره وری مصرف آب و جلوگیری از اتلاف آن
6- طراحی و پیاده کردن صحیح روش آبیاری انتخاب شده در جهت موفقیت و کارایی مناسب آن
7- هرس و تربیت مناسب درختان باتوجه به شرایط اقلیمی و خاکی منطقه
8- تغذیه مناسب درختان از طریق مصرف کودهای شیمیایی و آلی مناسب برای پرورش درختان قوی و مقاوم به خشکی
9- شخم سطحی (سله شکنی) زمین بین ردیف های درختان به منظور کاهش میزان تبخیر از خاک
10- استفاده از انواع مالچ های مناسب منطقه در سطح باغ
11- کنترل آفات و بیماری های احتمالی و رعایت مسائل بهداشتی باغ در جهت حفظ سلامتی درختان
12- اعمال مدیریت صحیح در باغ در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت

خرید پرلیت باغبانی ویژه درخت

شرکت توسعه معادن و موادمعدنی آسیا با تامین و تولید پرلیت و ورمیکولیت مورد نیاز صنایع کشاورزی و باغبانی موفق شده با تمرکز براصول مشتری مداری، بهره وری و تعهد به ارزشهای انسانی و ارایه خدمات کارا و اثربخش به طرف های تجاری خود، عملا به یکی از معتبر ترین و موفق ترین واحدهای تولیدی بازرگانی فعال در زمینه تامین و توزیع مواد معدنی کشور تبدیل گردد. این مجموعه در نظر دارد تا با تکیه بر دانش روز، استفاده از روشهای نوین، بهره گیری از نیروهای شایسته و مجرب و با نگاه به آینده، تبدیل به یک سازمان موثر و پایدار در بازار معادن و مواد معدنی گردد.
فروشگاه اینترنتی