page contents

ترکیبات پایه و اصلی تولید لنت ترمز

لنت ترمز

یکی از مهمترین اجزای اتومبیل سیستم ترمز و لنت ترمز است. تاثیر و کیفیت ترمز بستگی به کیفیت و ترکیب لنت ترمز دارد. انتخاب مناسب مواد برای لنت ترمز و مواد اصطکاکی و تهیه فرمول اختصاصی آن بیشتر براساس تجربه و یا روش سعی و خطا انجام می شود. در ادامه آخرین تکنولوژی و تخقیقات انجام شده در صنعت لنت سازی و طرح اختلاط های مختلف ترکیب تشکیل دهنده لنت ارائه شده است.

مواد تشکیل دهنده لنت

مواد اصطکاکی مورد استفاده در لنت ترمز معمولاً یک ماده ناهمگن و از چندین ترکیب و عنصر تشکیل شده است. مواد تشکیل دهنده لنت ترمز باید موجب بهبود ویژگی های اصطکاکی در دمای پایین و بالا شود همچنین سبب افزایش مقاومت و استحکام شود. معمولا از ترکیباتی استفاده می شود تا عمر لنت طولانی تر و تخلخل و سر و صدا کاهش یابد. بهره گیری از ترکیب های مختلف با نسبت وزنی متغیر در ساخت لنت ترمزها سبب ایجاد خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی متفاوتی می گردد. محصولات اصطکاکی باید پایدار و قابل اعتماد برای دماهای مختلف باشد.

ترکیبات پایه و اصلی لنت سازی

لنت معمولاً دارای بیش از 10 جز مختلف هستند. ترکیبات پایه و اصلی محصولات اصطکاکی به صورت افزودنی ها، پرکننده ها، گیره و الیاف تقویت کننده طبقه بندی می شود. مواد افزودنی شامل ترکیبی از ساینده ها و روان کننده ها است که بر خصوصیات لنت ترمز تاثیر می گذارد. لنت های ترمز شامل مواد اصطکاکی پشم فولادی، ورمیکولیت، گرافیت، کربن سیاه، فیبر سرامیکی و رزین است. فرمول های جدید با تغییر درصد مواد تشکیل دهنده و اضافه کردن سایر محصولات نظیر اکسیدآهن، باریت، گرافیت مصنوعی، کانی های فیبری تولید می شود.
ورمیکولیت به عنوان پرکننده برای کاهش سر و صدای ترمز با فرکانس پایین استفاده می شود اما دارای مقاومت حرارتی پایینی است. سولفات باریم (باریت) حرارت را به مواد اصطکاکی منتقل می کند. به طور معمول رزین به عنوان یک اتصال دهنده استفاده می شود که عمل پیوند را به ترکیبات مختلف می دهد. معایب رزین شامل شکنندگی، مقاومت کم در برابر ضربه، بسیار سمی و تجزیه در دماهای نسبتاً پایین است. مواد تقویتی مختلف مانند فلز، شیشه، سرامیک و فیبر کربن برای افزایش اصطکاک و مقاومت مکانیکی استفاده می شود.

طرح اختلاط مناسب برای تولید لنت ترمز

در ناگش و همکاران در سال 2014 به منظور تولید صفحات لنت ترمز تحقیق جامعی را انجام دادند و در آن فرمول جدید و بهینه برای ترکیب محصولات تولیدی صفحات لنت ترمز ارائه کردند. آنها نمونه صفحات لنت ترمز با ترکیب 26.2% پشم فولادی، 20% ورمیکولیت، 10 % گرافیت طبیعی، 3.1% کربن سیاه، 17.7% فیبر سرامیکی و 21.5% رزین تولید کردند. این ترکیب سایندگی کمتر و مقاومت برشی بیشتری نسبت به سایر نمونه های تولید شده دارد.
فروشگاه اینترنتی