page contents

پرلیت پرورش سنبل

گل سنبل

سنبل گیاهی از خانواده لیلیاسه می‌باشد که بومی مناطق مدیترانه‌ای است. گل‌های سنبل بعد از تشکیل برگ بر روی گیاه تشکیل می‌شوند که گل‌ها به‌صورت خوشه‌ای قرار می‌گیرند. نام علمی سنبل Hyacinthus orientalis می‌باشد. نام علمی لاله Tulipa است. تعداد گل‌های سنبل بین ۳۰ تا ۵۰ عدد متغیر می‌باشد. هر گل دارای ۶ گلبرگ و تعداد کاسبرگ‌ها ۶ عدد و در بعضی موارد بیشتر هم دیده می‌شود. دارای ۶ پرچم و یک تخمدان است. رنگ گل‌ها صورتی، سفید، بنفش، ارغوانی، زرد، نارنجی، آبی هستند. برگ‌های این گیاه کشیده و گوشتی است.

پرورش و کاشت پیاز سنبل

از سنبل می‌توان به عنوان گل گلدانی، گل شاخه بریده و باغچه‌ای استفاده نمود.گل سنبل را با کاشتن پیازهای کوچک که پس از یک عمل مختصر روی پیاز اصلی تولید میشود زیاد می کنند .تعداد این پیازچه ها به نسبت جور آن کم و زیاد می باشد . به منظور تکثیر گیاه سنبل باید یک ماه قبل از موقع کاشت قسمت ته پیاز را به شکل مخروط کوچکی با چاقو خارج کرده یا آن را به شکل صلیب شکاف داده و اجازه داد جای برش خوب خشک شود . سپس آن پیاز را در عمق کمتری از سایر پیازهای آن کاشته شود. پیاز سنبل را میتوان در باغچه، گلدان یا لیوان آب کاشت. برای کاشت در باغچه پس از شخم زدن خاک باغچه می بایست با بیلچه حفره‌ای به عمق 12 تا 15 سانتی‌متر حفر کرده و پیاز را در آن قرار داده با خاک بپوشانید. لازم به توضیح است پیشنهاد می شود فاصله کف پیاز تا سطح خاک حدود 12 تا 15 سانتیمتر باشد. کاشت سنبل در گلدان باید زهکش کافی داشته باشد (زیر گلدان سوراخ باشد) روی زهکشی تکه سفال یا چند سنگریزه قرار می دهیم. سایز گلدان معمولا 14 انتخاب می شود.

طرح اختلاط بستر کشت و خاک پیاز سنبل

به منظور رشد بهتر پیاز سنبل کارشناسان کشاورزی پیشنهاد می کنند از ترکیب های بستری جدید نظیر 40درصد پیت‌ ماس ، 50درصد کوکوپیت و 10درصد پرلیت استفاده شود. پرلیت پرورش سنبل سبب ایجاد تخلخل ،خلل و فرج برای تهویه خاک و رسیدن مواد غذایی به پیاز سنبل می شود. ظرفیت نگهداری آب بالای پرلیت باعث صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد رطوبت کافی برای پیاز سنبل می کند.

خرید پرلیت ، پیت ماس و کوکوپیت

شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا تولید کننده انواع دانه بندی های پرلیت و واردکننده کوکوپیت سریلانکایی و هندی و پیت ماس های مورد نیاز در پرورش پیازهای سنبل است. برای ثبت سفارش خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
سنبل کاشت پیاز سنبل خاک سنبل نگهداری از گل سنبل هفت سین نوروز
فروشگاه اینترنتی