page contents

افزایش چربی و پروتئین شیر گاو با بنتونیت دامی

افزایش چربی و پروتئین شیر گاو با بنتونیت دامی

یکی از دلایل استفاده از بنتونیت در تغذیه نشخوارکنندگان خاصیت بافری آن و توانایی آن در جذب یون های آمونیاک در شکمبه است. بنتونیت می تواند باعث جلوگیری از کاهش PH شکمبه شده و همچنین از مسمومیت اوره ای حیوان جلوگیری نماید و با آزادسازی تدریجی آمونیاک شرایط را برای استفاده بهتر میکروب های شکمبه از آن و تولید پروتئین میکروبی فراهم آورد. که این باکتری ها توانایی تجزیه و هضم فیبر غذا را دارا می باشند و موجب افزایش نسبت استات به پروپیونات در شکمبه می شود که خود عاملی در جهت افزایش چربی شیر است. در هنگام مصرف بنتونیت ماده خشک جیره افزایش می یابد در نتیجه ترشح بزاق حیوان زیادتر شده و به این ترتیب از اسیدی شدن محیط شکمبه و نفخ حیوان جلوگیری می کند. به علت افزایش مصرف آب در هنگام استفاده از بنتونیت مواد نشاسته ای به جای هضم در شکمبه به روده انتقال می یابند که در آنجا بر اثر هضم به گلوکز تبدیل می شوند در حالی که در شکمبه بر اثر هضم تبدیل به اسیدهای چرب فرار می شود که اغلب بر اثر آروغ زدن حیوان از دسترس خارج می شود. به علت افزایش گلوکز خون استفاده از اسیدهای آمینه به عنوان منبع انرژی متوقف شده و در نهایت موجب افزایش پروتئین شیر در گاوهای شیرده و افزایش وزن در گاوهای پرواری می شود.

نتایج تحقیقات استفاده از بنتونیت در دام و گاوهای شیرده و پرواری

آقاشاهی و همکاران در سال 1385 گزارش دادند که استفاده از 4 درصد بنتونیت به طور موثری غلظت نیتروژن آمونیاکی را کاهش داده و باعث بالارفتن میزان تجزیه پذیری بیشتر پروتئین می شود. از این رو استفاده از 4 درصد بنتونیت به منظور جلوگیری از مسمومیت آمونیاکی توصیه شده است.
نتایج آزمایشات مارتین و همکاران در سال 1969 نشان می دهد استفاده از 2 درصد بنتونیت وقتی تمرکز آمونیاک در شکمبه بالا باشد آمونیاک را جذب و زمانی که تمرکز آمونیاک کاهش یابد بنتونیت مقدار زیادی از آن را آزاد خواهد کرد که به این ترتیب باعث افزایش راندمان آمونیاک در شکمبه می شود.

مزایای استفاده از بنتونیت در خوراک دام، طیور و آبزیان

کاهش قیمت تمام شده خوراک و افزایش سود
پلیت بایندر استثنایی و چسبندگی عالی مناسب برای استفاده در کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان
کنترل مسمومیت های ناشی از سموم قارچی به ویژه آفلاتوکسین
جلوگیری از دسترس خارج شدن آمونیاک در شکمبه
افزایش چربی و پروتئین شیر
کاهش آمونیاک در سالن پرورش طیور
کاهش رطوبت بستر و اخلال در سیکل کوکسیدیا
جلوگیری از اسیدوز
فروشگاه اینترنتی