page contents

کاشت و پرورش زعفران در خاک زئولیت

گل زعفران

زعفران گیاهی نیمه گرمسیری و گران بها است که منشا آن در ایران است. پس از کاشت پیاز زعفران و پرورش زعفران قسمت مورد استفاده این گیاه کلاله نارنجی گل زعفران است. گیاه زعفران از شش گلبرگ بنفش روشن ، سه عدد رشته کلاله به رنگ قرمز و ساقه تشکیل شده است . رنگ زیبا و خوش عطر زعفران به دلیل ماده ای است که کروسین نامیده میشود.

کاشت و پرورش پیاز زعفران

برای کاشتن پیاز زعفران ابتدا گودال هایی کنده و سپس در درون هر گودال چهار الی شانزده پیاز قرار می گیرد. ارتفاع یا همان عمق هر گودال برای کاشت پیاز باید پانزده الی بیست سانتیمتر باشد و در هنگام قرار دادن پیاز باید سر پیاز به سمت بالا باشد. پس از کاشت پیاز زعفران برای آبیاری زمین های پرورش زعفران باید سریعا آبیاری را شروع کرد و اگر قبل از شروع کاشت زعفران خاک آن خشک نباشد چند روزی پس از کاشت مهلت آبیاری وجود دارد.

زمان کاشت زعفران

فصل کاشت و پرورش زعفران از خرداد تا اواخر شهریور است و گلهای پیاز زعفران از پاییز رشد خود را شروع کرده و در اواخر بهار به خواب تابستانه رفته و بنه های آن تا شروع فصل بعدی رشد به صورت راکد در زمین باقی می مانند.

آبیاری زعفران

گرچه این گیاه سازگار با مناطق خشک و نیمه خشک است؛ ولی اعمال تنش آبی سبب کاهش عملکرد و رشد آن و کاهش خصوصیات زراعی زعفران می شود. به همین منظور استفاده از مواد جاذب رطوبت به منظور کاهش اثر تنش آبی در کشت زعفران ضروری است. آبیاری و تامین رطوبت کافی جهت افزایش وزن بنه ها در افزایش عملکرد زعفران موثر است. در آبیاری سنتی سه نوبت آبیاری در ابتدای فصل، پس از سبز شدن بنه ها و اواخر زمستان صورت می گیرد و در هر نوبت مقدار 63.5 میلیمتر آب آبیاری برای هر بنه زعفران نیاز است.

خاک مناسب کاشت و پرورش پیاز زعفران

زئولیت از جمله موادی است که به دلیل نگهداری آب در خاک، فراهم کردن مواد غذایی و اصلاح خاک در کشت محصولات زراعی به وفور مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به اینکه تکثیر زعفران توسط بنه ها انجام می شود و خصوصیات بنه ها بر عملکرد زعفران اثر مستقیمی دارد. در نتایج تحقیقی که توسط خاشعی سیوکی و همکاران در دانشگاه بیرجند انجام شده است؛ زئولیت به دلیل خواص خود از جمله تبادل کاتیونی بالا، افزایش پتاسیم در دسترس، افزایش رطوبت در خاک و تامین نیاز غذایی اثر مثبتی بر وزن بنه زعفران دارد. همچنین عدم کاهش تعداد بنه های کمتر از 6 تا 8 گرم نیز در تیمارهای حاوی زئولیت سبب افزایش گل زعفران می شود.

خرید زئولیت طبیعی ویژه کاشت زعفران

شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا با دارابودن معادن زئولیت انواع دانه بندی های زئولیت ویژه کاشت زعفران را ارائه می کند. این شرکت با دارا بودن معادن زئولیت انواع محصولات زئولیت طبیعی را متناسب با درخواست مشتریان ارائه می کند. افزایش ظرفیت‌ تولید و بهره گیری از بالاترین تکنولوژی خردایش ، دانه بندی و بسته بندی زئولیت موجب شده محصولات این شرکت با کیفیت متمایز و قیمتی رقابتی به بازار عرضه شوند.برای ثبت سفارش خرید زئولیت طبیعی با ما تماس بگیرید.
فروشگاه اینترنتی