page contents

مواد معدنی ساینده در صنعت

انواع مواد معدنی ساینده در صنعت

دانه های ساینده از مواد معدنی مختلفی، جهت استفاده به عنوان سنگدانه ها و قرار دادن در محصولات دیگر، تولید می شوند. دانه های ساینده محصولات مهمی هستند و نقطه ی شروع برای ساختن اشکال پیوندی، ساینده های پوشش دار، ابزار ساینده، صیقل دهنده ها، تمیزکننده، پودر خمیردندان و ترکیبات دیگر، محسوب می شوند. گارنت، سنگ چخماق (آتش زنه) و چرت، ماسه سیلیسی و دانه های کانی های طبیعی دیگر از قبیل کرندوم در سندبلاست و نماشویی مورد استفاده قرارمی گیرند. این مواد معدنی در صنایع آلومین گداخته، کاربید سیلیسیم و گلوله های فولادی نیز به کار می روند. هرکدام از مواد معدنی دارای الزامات ویژه ی خود می باشند. تمام دانه ها به غیر از گلوگه های فولادی دارای سختی موس 7 یا بیشتر هستند. علاوه بر سختی، خواص فیزیکی دیگر از قبیل چقرمگی(سختی)، شکل دانه ها، اندازه دانه ها، یکنواختی و وزن مخصوص، نیز مهم تلقی میگردند. دانه ها باید سفت باشند به طوری که به آسانی تحت ضربه، متلاشی نشوند. در بعضی موارد کاربردهای شکل گرد، مطلوب می باشند. برای استفاده های دیگر لبه های برنده و تیزگوشه ترجیح داده میشوند. یکنواختی اندازه دانه ها و خواص فیزیکی دیگر، از خواص مهم می باشند. هر قدر وزن مخصوص بیشتر باشد به همان اندازه نیروی ضربه برای دانه های هم اندازه، بیشتر خواهد بود.

سند بلاست و تمیزکاری با مواد معدنی ساینده

سندبلاست برای تمیز کردن سنگ و بتن (نماشویی)، برای تمیز کردن قالب های فلزی، آماده سازی سطوح برای رنگ کاری و حکاری شیشه و پلاستیک ها، مورد استفاده قرار می گیرد. دانه هایی با اندازه های نسبتا درشت، برای برش سنگ، برش فلوت شیشه و سنگ نما، به کار می روند. ماسه ی سیلیسی، گارنت، کرندوم، سنباده، اکسید آلومینیوم و کاربید سیلیسیم، مواد معمولی هستند که در سند بلاست به کار میروند. ساینده های سرباره ای بازار تمیز کاری با استفاده از ماسه زنی در اروپا را در اختیار دارند. اخیرا بی کربنات سدیم به عنوان جایگزین ماسه سیلیسی جهت تمیزکاری، پرداخت با چرم، چربی زدایی، صیقل کاری و ازبین بردن پوشش، مورد استفاده قرار گرفته است که زیست تجزیه پذیر، قابل حل در آب و ایمن برای اکثر سطوح می باشد.

دانه بندی مواد ساینده سند بلاست

باتوجه به قطر نازل دستگاه سند بلاست، دانه بندی های شن و ماسه ساینده متفاوت است. دانه های ساینده ی کوچکتر برای تراشیدن عدسی ها، صیقل کاری با دقت کم در مورد سنگ های قیمتی و تزیینی و آماده سازی و صاف کردن سطوح چوب ها، به کار می روند. پودر های دانه ریز برای صیقل دادن و صاف کاری شیشه، کاشی و کف پوش های سنگ های مصنوعی، سنگ های قیمتی، سنگ های ارزانتر و سطوح چوب ها، تخصیص داده شده اند. ساینده های دانه ریز شامل گرد سنگ آهن، اکسید قلع، اکسید آلومینیوم، اکسید کروم، اکسید سدیم، گرد الماس، فلدسپار، گارنت، پوکه معدنی (پومیس) ، دیاتومیت، تریپولی، سیلیس آسیا شده، و اکسید زیرکن، می شود.

کاربردهای مواد معدنی ساینده

مواد معدنی ساینده در تولید انواع سنباده نواری، رول سنباده، پلیسه گیری، سنگ ساب، سنگ سمباده، ترمز پله استفاده می شود. اکثر تمیز کننده ها و صیقل دهنده های بدنه ی خودروها، حاوی دیاتومیت و سیلیس ساینده می باشند. پودر های پاک کننده مصرفی در حمام وآشپزخانه، حاوی فلدسپار یا پیومیس می باشند. یکی از روش های ایجاد سوراخ های کوچک در شیشه، چینی، سنگ های قیمتی و مواد مشابه، از لوله های برنجی مجهز به الماس، کرندوم، سنباده، اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیسیم یا گرد کاربید بور درآب، روغن یا حامل گریس استفاده می کنند. مته های با نوک الماسه نیز برای این هدف به کار می روند. سنباده، منیتیت، کاربید سیلیسیم و اکسید آلومینیوم، برای افزایش شیار به درون گام های رکاب ها و برآمدگی ها، قالب گیری می شوند.

دانه ها و پودر ها برای صابون ها، تمیزکننده ها و صیقل دهنده ها

بسیاری از مواد معدنی طبیعی، ولی بعضی مواد مصنوعی، در ساختن صابون ها، تمیز کننده ها و صیقل دهنده ها، مورد استفاده قرار می گیرند. فلدسپار، پومیس، ماسه، سیلیس، ، دیاتومیت، رس مواد تشکیل دهنده در صابون های مخصوص دست و شستشو محسوب می شوند. در تولید خمیردندان از سیلیس به عنوان ماده معدنی اصلی و ساینده استفاده می شود. قیمت پایین، اغلب عامل اصلی در انتخاب ساینده می باشد. گاهی ساینده، عامل مهمی در فرمول بندی و استفاده ی یک محصول است. تمیز کننده ی خانگی نباید حاوی سیلیس یا هر گونه کانی یا سختی برابر یا بزرگتر از سختی شیشه یا لعاب ها باشد و تقریبا همگی دارای سختی موس6 یا کم تر باشند. در غیر این صورت سطح شیشه یا لعاب به آسانی خراش برمی دارد. تمیز کننده هایی از این قبیل نباید حاوی کربنات کلسیم، سولفات کلسیم یا ترکیبات آهکی که به آسانی واکنش می دهند، باشند چون آهک با اکثر صابون ها برای تشکیل اجسام غیرقابل حل که جدا کردن آن ها از سطوح شیشه ای یا لعابی مشکل بوده، واکنش می دهند. کانی ساینده ی ایده آل برای صابون ها، تمیز کننده ها و پرداخت کننده باید دارای سختی بین 3 و 5 باشد که به فور در ذخایری که به آسانی استخراج شده اند یافت می شود. ماده باید از نظر بافت و خواص فیزیکی یکنواخت باشد. اندازه نهایی دانه ها در این گروه به محصول نهایی بستگی دارد. اندازه ها باید در محدوده ی ذرات دانه ریز (برحسب میکرون)(بسیار دانه ریزتر از325مش) که به وسیله هوا جدا شده و با آب شناور گردیده تا 100مش یا حتی دانه درشت تر در صابون هایی که برای شستشوهای سنگین، به کاربرده می شوند، باشند.
فروشگاه اینترنتی