page contents

فلوریت (فلورین یا فلوراسپار) چیست و کاربردهای آن

فلوریت (فلوراسپار) یا فلورین چیست ؟

فلوریت (Fluorite) که اغلب در تجارت فلوراسپار (Fluorspar) نامیده می شود یک کانی با ترکیب کلسیم و فلورید یا به عبارت دیگر فلوئورید کلسیم (CaF2) است که به اشتباه در ایران فلورین نامیده می شود. این اسم از کلمه لاتین فلوئور (جریان یافتن) مشتق شده و به نقطه ذوب پایین و استفاده اولیه آن در متالورژی به عنوان گدازآور مربوط می شود. کلوخه فلوریت در طبیعت وجود دارد و از معادن مختلف در سراسر دنیا استخراج و پس از فرآوری در صنایع مختلف به کار می رود. فلورین (Fluorine) یک عنصر شیمیایی در جدول تناوبی مندلیف با نماد F و عدد اتمی 9 و جز سبکترین هالوژن ها و بسیار سمی است. فلورین یک گاز دو مولکولی زرد رنگ اکترونگاتیو و بسیار واکنش پذیر است. لذا توجه به استفاده و کاربرد صحیح کلمات فلورین و فلوریت ضروری است.
فلوریت توسط یونانی ها و رومی ها برای اهداف تزئینی از قبیل گلدان ها، فنجان ها و ظروف دکوری مورد استفاده قرار می گرفت. در فرهنگ های ملل مختلف همچون چینی ها و آمریکایی های اصیل زیورآلات و مجسمه های سفالین رنگی را از بلورهای بزرگ کنده کاری می کردند. کاربرد فلورین به عنوان گدازآور در قرن 16 میلادی کشف شد. تولید اساسی آن پس از توسعه فولادسازی به روش کوره باز رونق گرفت. کاربرد فلوریت با رشد صنایع فولاد، آلومینیوم، مواد شیمیایی و سرامیک، خصوصا در حین جنگ های جهانی اول و دوم رونق یافت. استفاده از فلوئورید هیدروژن بی آب (HF) در تولید آلکیلات برای سوخت با اکتان بالا در سال 1942 به عنوان کاتالیزور شروع شد.

کاربرد فلوریت (فلورین)

فلوریت در صنعت اسید هیدروفلوئوریک (HF)

با واکنش فلوریت با اسید سولفوریک و حرارت دیدن در کوره، گاز فلورید هیدروژن(HF) و سولفات کلسیم تولید می شود. پس از تصفیه به وسیله ی گازشویی، چگالش و تقطیر، HF به صورت HF بی آب، مایع دود کننده بی رنگ، به فروش می رسد؛ یا ممکن است برای تشکیل اسید آبکی، معمولاً 70% HF، جذب شود. کریولیت مصنوعی، مواد شیمیایی فلوئورید آلی یا غیر آلی و فلوئور عنصری از اسید هیدروفلووئوریک ساخته می شوند. خود اسید در کاتالیزوری برای تولید آلکیلات، ماده ای که در سوخت با اکتان بالا برای هواپیما و خودروهایی که به وسیله ی پیستون به حرکت در می آیند، در اسیدشویی فولاد، حذف لعاب و حکاری و صیقل دادن شیشه، در عملیات آبکاری الکتریکی مختلف مهم تلقی می گردد.

فلوریت در صنعت متالورژی


فلوریت یا فلوئور اسپار، گاهی به عنوان گدازآور همراه با آهک به منظور بهبود سیالیت سرباره در فولادسازی و فرایند متالورژی پاتیل، مورد استفاده قرار می گیرد. فلورین سیالیت سرباره را (با کاهش نقطه ذوب آن) رونق می بخشد و در نتیجه، حذف گوگرد و فسفر را از فولاد به درون سرباره ممکن می سازد. مصرف فلوراسپار در تولید فولاد 2 تا 10 کیلوگرم یا به میزان 5 تا 10% میزان آهک افزوده شده است. فلوریت در تصفیه سرباره الکتریکی با نسبت 70 به 30 فلوریت به آهک مورد استفاده قرار می گیرد. هدف در تصفیه سرباره الکتریکی، تشکیل سرباره بسیار رسانا با دمای ذوب لازم است. در ذوب آلومینیوم، حدود 23 کیلوگرم به صورت AlF3 معادل در هر تن آلومینیوم، مورد استفاده قرار می گیرد. فلوریت اهداف مشابهی را در ریخته گری های آهن، جایی که به بار کوره قال گیری به نسبت حدود 9-7 کیلوگرم بر تن فلزات مذاب افزوده می شود، برآورده می کند.

فلوریت (فلورین یا فلوئوراسپار) در صنعت سیمان

فلورین به عنوان گدازآور در تولید سیمان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به مخلوط مواد خام سیمان، قبل از ورود به کوره دورانی ، افزوده می شود؛ افزودن این ماده معدنی باعث می شود کوره در دمای پایین عملیات انجام دهد و در نتیجه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. فلوریت به تولید محصول کلینکر نرم تری که خردایش آسانتری داشته و در نتیجه به افزایش انرژی الکتریکی منجر شده نیز کمک می کند.

فلوریت (فلورین یا فلوئوراسپار) در صنعت شیشه

فلوریت در صنعت شیشه برای ساختن شیشه چخماقی، شیشه های سفید یا شیری رنگ و لعاب ها مورد استفاده قرار می گیرد. مخلوط های شیشه ی چخماقی معمولا حاوی 3% فلورین است. شیشه های شیری حاوی 20-10% فلورین می باشند و در ظروف شیشه ای عتیقه و وسایل بهداشتی و رستوران به کار می روند. لعاب های کدر برای پوشاندن اجاق ها، یخچال ها، کابینت ها، وان های حمام و ظروف آشپزی و برای رویه کاری آجر، کاشی و مواد ساختمانی دیگر به کار می روند.

فلورین پوشش الکترود جوشکاری

الکترودهای بازی در پوشش خود کلسیم فلوراید (فلوراسپار- فلورین) دارند. تجزیه کربنات کلسیم ، دی اکسید کربن و منوکسیدکربن را تشکیل می دهد که قوس را از آلودگی محافظت و در نتیجه مقدار کمی گوگرد و اکسیژن در فلز جوش باقی می‌ماند. . بنابراین استحکام و چقرمگی این جوش جزء قوی‌ترین جوش‌هایی است که توسط این نوع الکترود تولید می‌شود و مقاومت آن در برابر ترک‌خوردگی نیز بالاتر است. الکترودهای بازی یک سرباره با نقطه ذوب پایین‌تر نسبت به الکترودهای روتیلی و اسیدی تولید می‌کنند، که به این معنی است که حتی اگر سرباره به طور کامل بین پاس‌ها جدا نشده باشد، خطر ورود سرباره اندک است. این شرکت فلورین با عیار 97 درصد ویژه استفاده در پوشش الکترودهای جوشکاری را تولید می کند. جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیگر کاربردهای فلوریت (فلوراسپار)

فلوریت با عیار سرامیکی در تولید فلزات منیزیم و کلسیم و در تهیه ی بعضی از مواد شیمیایی منگنز مورد استفاده قرار گرفته است. در عملیات صنعتی فعلی مصرف کنندگان ترجیح می دهند فلوریت با عیار اسیدی را به جای عیار سرامیکی خریداری نمایند و آن را به طور متناسبی رقیق کنند. فلوریت با عیار سرامیکی و متالورژیکی ممکن است در ساختن عایق شیشه ی الیافی، در ذوب روی، به عنوان بازدارنده ی کف کنندگی سبز وانادیم در تولید آجر با رویه ی به رنگ نخودی به عنوان ساینده بر روی بعضی انواع کاغذ های سنباده مورد استفاده قرار گیرد. عیار های مختلف فلوریت در تولید کاربید کلسیم در کوره الکتریکی، ساختن الکترود ها، برای لامپ های قوسی و به عنوان ماده ی اتصال برای چرخ های سنباده به کار می روند.انواع مختلفی از پوشش های میله جوش از فلوریت یا مخلوط های فلوریت تشکیل شده اند. فلوریت در تولید فلزات منیزیم و کلسیم و در تهیه بعضی از مواد شیمیایی منگنز مورد استفاده قرار گرفته است.

فروش فلوریت فلوراسپار کلوخه و بریکت

صادرات فلوریت (فلوراسپار - فلورین)

کدهای ISIC مربوط به این محصول در فصل 25 محصولات معدنی نمک، گوگرد، خاک و سنگ، گچ ، آهک و سیمان ارایه شده است:
- (2529) اسپات فلوئور (Fluorspar)
- (25292100) حاوی 97 درصد وزنی و یا کمتر فلوئورور کلسیم
- (25292200) حاوی بیش از 97 درصد وزنی فلوئورور کلسیم
به دنبال ابلاغ بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد اخذ عوارض 25 درصدی صادرات مواد خام معدنی به گمرک، دریافت عوارض صادراتی از مواد معدنی از ابتدای مهرماه 1398 اجرایی شده است. بر این اساس صادرکنندگان باید بابت صادرات محصولات خود به دولت عوارض پرداخت کنند. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل صادرات، سیاست « ارائه گواهی مبدا» را اجرایی ساخت که در واقع این امر به منظور شناسنامه دار ساختن صادرات پیاده سازی شده است.

مقصد صادرات فلوراسپار

مقصد صادرات فلورین از ایران عمدتاً کشورهای ترکیه، هند، تایوان، عراق، ارمنستان، آذربایجان، عمان، ترکمنستان، بلژیک، روسیه و گرجستان است. که از این بین کشور ترکیه بیشترین مقصد صادراتی فلورین از ایران بوده است. باتوجه به آمار، ذخیره فلورین در جهان 500 میلیون تن برآورد می گردد. تولید سالیانه فلورین در دنیا به حدود 8/5 میلیون تن بالغ شده و اصلی ترین کشورهای تولید کننده آن در دنیا جمهوری خلق چین، مکزیک، آفریقای جنوبی، مغولستان، ویتنام و اسپانیا می باشند با توجه به آمارهای موجود این کشورها در سال 2018 میزان 95 درصد از کل تولید فلورین را به خود اختصاص داده اند. با توجه به ذخایر موجود در کشور و پتانسیل های موجود استخراج و فرآوری مواد معدنی، سهم یک درصدی ایران از تولید جهانی بسیار ناچیز است و باید این میزان افزایش یابد.

فروش فلوریت (فلوراسپار - فلورین)

شرکت توسعه معادن و مواد معدنی آسیا ارائه دهنده انواع فلوریت (فلورین) های اسیدی، سرامیکی و متالورژیکی است. فلوراسپار این شرکت در صنایع اسید گرید، اسید فلوریدریک، ریخته گری، الکترودسازی، صنایع فولادسازی و لعاب سازی استفاده می شود. فلوراسپار از محصولات صادراتی این شرکت می باشد که به کشورهای روسیه، چین ، هند ، ترکیه و تاجیکستان صادر شده است.سنگ فلورین تولیدی این شرکت با بالاترین کیفیت و ارزان ترین قیمت در اختیار مشتریان گرامی قرار می گیرد. قیمت سنگ فلورین تابع دانه بندی آن و کیفیت عیار کلسیم فلوراید در آن و همچنین درصد عنتصر و ترکیبات مزاحم نظیر سیلیس ، گوگرد و فسفر است. برای خرید فلوراسپار و استعلام قیمت فلوریت و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

بریکت فلورین - فلوراسپار

این شرکت بزرگترین کارخانه تولید کنسانتره و بریکت فلورین در ایران را با ظرفیت 15000 تن در سال به بهره برداری رسانده است. بریکت فلورین به دلیل کنترل بهتر عیار و کاهش باطله های گوگرد و فسفر و دانه بندی و سایز یکنواخت و یکدست به طور گسترده در کارخانه های فولاد و متالورژی فلزات غیرآهنی و فلزات آلیاژی و صنایع شیمیایی استفاده می شود. در بریکت فلورین تولیدی این شرکت مقدار پارامتر سیلیس و آهک کنترل شده که به بهبود کیفیت محصول بسیار کمک می کند. به طور کلی استفاده از بریکت فلورین در مقایسه با کلوخه های خردایش شده از معادن مقرون به صرفه تر است. تنوع در کیفیت بریکت فلورین و فراوری آن سبب شده این شرکت طیف وسیعی از محصولات با عیار کلسیم فلوراید 65 تا 95% را تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.بریکت فلورین تولید شده مطابق در خواست مشتری در جامبوبگ های 1 و 1.5 تنی بسته بندی و در انبارهای محصول نگهداری می شوند.
فروشگاه اینترنتی